2008. január 14., hétfő

Szinesztézia

Általában mókás dolgok szoktak kisülni beszélgetés közben, ha véletlenül a szinesztéziámra terelődik a téma. A dolog amúgy ugyanazt jelenti, mint az irodalomban is, "az érzékek összekapcsolását". Nálam ez úgy működik, hogy az agyam bármilyen színnel íródott szöveg esetén is automatikusan, betűkhöz és számokhoz egyaránt színeket rendel. Ezt nyilván nehéz elképzelni annak, aki nem szinesztéziás*, és ennél jobban nem is tudom elmagyarázni a jelenséget: olvasás közben a karakterek "mögött"/"előtt"/"-ben" színek derengenek, pl. "a" betű esetén ez a szín középkék, "i" esetén meg vörös.

Ha eljutok idáig a magyarázatban (ez milyen szép kék szó!), olyasmiket szoktak kérdezni (néha hitetlenkedéssel), mint pl. akkor nem is látod jól a szöveg eredeti, rendes színét? (Á, dehogy.) Ez valami betegség? (Halálos! De azért kösz, hogy aggódsz.) Nem zavar az olvasásban, tanulásban? (Néha talán megtévesztő lehet hasonló színű, de más jelentéssel bíró szavak esetén**, ez főleg jogi szakszövegnél gáz, néha meg nincs jelentősége, megszoktam. A helyesírásom sajna nem lesz tőle jobb, és a szövegkiemelőt sem helyettesíti.)

Egyesek magukon is elkezdik keresni a szinesztézia jeleit***, aztán kiábrándítom őket, hogy ha eddig nem alakult ki náluk, nem valószínű, hogy ezután előjön (genetikai okai vannak tudtommal, és önként ki vállalná be mellé az általában vele járó diszkalkuliát?), egyébként akkor szinesztéziás valaki, ha mindig ugyanazokat a színeket rendeli hozzá az agy ugyanazokhoz a jelekhez, dolgokhoz. Akad, aki színesen hall, színesen érzi a fájdalmat, színesen tudatosulnak benne a hét napjai...

Sokáig nem is vettem egyébként észre, nem tudatosult bennem a "színeslátás", emlékszem, mióta alsótagozatban megtanították a számokat meg a betűket, kezdettől színesnek láttam őket. Csak később derült ki számomra, hogy ez a többieknél nem így működik, más szinesztéziások agya pedig más színeket rendel adott betűhöz, hanghoz stb.

A következő napirendi pont, hogy az emberek elkezdenek tesztelni, betűket, számokat mondani találomra - mintha legalábbis lehetne ellenőrizni, hogy tényleg olyan színben látom őket, höhö -, erre én inkább a nevük színét szoktam nekik leírni, ami persze mindenkinek sokkal izgalmasabb. (Ekkor már azért látják, hogy nem kamuzok.)

Nem hiszem, hogy különösebb jelentősége van a dolognak, egyszerűen másféle - nekem természetes - érzékelésmód, amitől egy kicsit másféle olvasata van számomra Rimbaud magánhangzós szonettjének.


Végül egy mondat szinesztéziásan.



*Mivel nem hallok színesen, én sem tudom, milyen lehet az, számomra sem könnyebb elképzelni, mint egy nem szinesztáziásnak.
**Nem mintha amúgy nem lehet könnyen összekeverni dolgokat, szinesztézia nélkül is...
***Főleg, ha tudják, hogy sok költőnek, zeneszerzőnek volt ilyen "idegrendszeri elváltozása."

18 megjegyzés:

Bodza írta...

Ez egy jó dolog lehet, hallod... Neked egy "szép" név egészen mást jelent.
És így már értem a képeiden azt a sok szivárványos jelleget.

Ördögasszony írta...

S mondd, ez működik visszafelé is? Úgyértem, színekben látsz betűket, számokat? Mert akkor neked a képek frankón történetek (is lehetnek akár, meg persze kusza betűhalmazok)! Festhetsz magadnak regényt, meg minden. Fúúúúúú.... :)))) Állati izgis lehet.... :)
(én bevállalnám a diszkalkuliát érte simán, úgyse vagyok már jóban a számokkal így se ;) )

Jud írta...

nem tudom, mennyi köze van ennek ahhoz, hogy a képeimen általában erős színeket használok.

visszafelé? azt hiszem, értem, mire gondolsz: ránézek egy könyv lapjára és színes az egész szöveg? nem, azoknak a betűknek érzékelem a színét, amit éppen elolvasok, amit úgymond "befog" még a perifériás látás; meg ha egy dolgot felidézek, legyen az pl. a virágcserép, akkor beugranak a szó színei.

dilis absztrakt festményeket asszem lehetne ebből festeni, és a címe az adott szó volna, aminek a színeit kentem a vászonra :D a sorozatnak meg azt a címet adnám persze, hogy "Szinesztézia I-II-III", és bajuszt növesztenék, mint Dalí :D

szs írta...

Mik ki nem derülnek! (És most gyorsan visszatuszkoltam egy rakat tesztelgetős kérdést, mert az ilyen érdekes dolgok mindig előhozzák belőlem az analitikust :) )

gothposeur írta...

nemis igaz, az i sárga és az e szürkéskék :D de az a az stimmel :D

a színes hallás nálam kb olyan, mint amikor a hangulatnak, érzelmeknek adunk színt - egy-egy dallamhoz valami vízfestékes színpacás dolog kapcsolódik, mint a hangvizualizálós szoftvereknél.
illetve hangokat is el tudok képzelni, az teljesen olyan, intha különálló betűnek vagy számnak nézném a színét.

teljes szavaknak viszont nem látom a színét, általában megmaradnak acélkéknek függetlenül a betűktől (kivétel a személynevek, meg a nagyon színes szavak).

Jud írta...

nálam a betűk színéből tevődik össze a szó színe; de vannak erősebb színű betűk, amik kicsit átfestik a mellettük lévőket:)
:szinesztéziások egymásközt: :D

szs: írd meg a kérdéseid ;) :D

Névtelen írta...

Ez tök érdekes, még nem hallottam róla. A családodban többeknek van?

onsai

Jud írta...

tudtommal senkinek.

Névtelen írta...

sziasztok! hogyan lehetnék abban biztos, hogy szinesztéziás vagyok?? ha olvasok, nem látok színeket, viszont ha mondanak egy betüt, számot, nevet, vagy a hét valamely napját számomra egy-egy szín tartozik hozzá(évek óta, de én azt hittem, hogy ez egy természetes dolog).pl:hétfő(fehér), kedd(zöld), szerda(rózsaszín), csüt.(narancs), péntek(kék), szombat(vajszínű), vasárnap(fekete). vagy pl. a számok:0(fehér),1(vil. szürke), 2(sárga) stb... válaszoljon valaki, mert 18 leszek, de sajnos csak 3 napja hallotam a szinesztéziáról. nekem eddig ez teljesen természetes volt.

Jud írta...

Szia!

én is csak magamon "diagnosztizáltam", nem láttam okát orvoshoz fordulni miatta, de szerintem ideggyógyászok és/vagy pszichológusok tudnak neked erről mondani valamit. :)

Névtelen írta...

szia!
Ezt hogy érted, hogy forduljak ideggyógyászhoz, vagy pszichológushoz??? Mondanál nekem egy olyan weboldalt, ahol részletesen tudnék erröl olvasni, mert amiket eddig találtam, azok csak felületesen írtak róla(és azok alapján kb minden stimmelt). köszönöm.

Jud írta...

szia, a neten csak cikkeket találni, konkrétabb dolgokat,tudomisén, teszteket pl., valóban nem. a neurológust, pszichológust azért írtam, mivel úgy gondolom, az ő szakterületük ezzel a jelenséggel is foglalkozni, és ők lehetnek azok, akik orvosilag diagnosztizálhatnak (úgy vettem ki, biztosra akarsz menni :D). ezen felül pedig valóban marad a net, és az ott olvasottak alapján a "minden stimmel" érzete.
nem úgy értettem, hogy ez valami betegség, bár valóban idegrendszeri "rendellenességnek" tekintik; nem kell aggódnod, vagy ilyesmi ;) én sem szaladtam vele orvoshoz, meg sem fordult a fejemben.

esetleg keress valami gyógyászattal kapcsolatos weboldalt, és írj e-mailt, ha van afféle "az orvos válaszol" szolgáltatásuk. szerintem több ilyet is találsz.

Névtelen írta...

igen, szeretek biztosra menni, pontosabban mivel még csak most kezdek rájönni mi is ez (most kezdek vele megismerkedni).... szeretem mindig tudni mi történik(történt) velem. azért köszi mégegyszer.

Névtelen írta...

Szia Judit!

Lenne egy olyan kérdésem, hogy - bár tudom, többféle módon nyilvánul meg a szinesztézia -, nálad ez csak színeknél/színekre müködik vagy esetleg előfordult már olyan, hogy valamely szó/hang/zene hallatán ízt éreztél mondjuk?

/Ádám

Jud írta...

Szia, Adam!

Nem, velem nem volt ilyen, de akadhat, akinek az altalad emlitett "erzekei" vannak "osszekotve", sot van olyan, legalabbis olvastam valakirol, akinek meg az osszes (szinek, hangok, izek, illatok...) - az pl. lehet, hogy mar elegge zavaro szamara, de ki tudja, aki szineszteziaval szuletik, annak ez a termeszetes.

Tenyleg erdemes utana kutakodni, akar a neten, sok erdekes cikket talalni szerintem :)

automaton_aliza írta...

Látom, hogy jó félévet csúszok a kommenttel. Én is szinesztéziás vagyok, és utánanéztem. Vannak tesztek, igaz neten csak angolul találtam. Az a fura, hogy amíg az IPM-be nem olvastam, hogy van ilyen én azt hittem mindenki szinesztéziás, és mindenki így látja a világot, aztán anyukám rádöbbentett, hogy ő nem, majd apukám is... Egyedül ikertesóm az, akinek hasonló szinesztéziája van (mármint a betűkhöz, számokhoz, formákhoz, hónapokhoz, napokhoz, évekhez stb.-hez ő is színeket rendel mentálisan, ő neki zenei nincs, nekem az is). Egyébként engem nem szokott zavarni. Csak, ha olyan esetekben, ha pl. olvasom Rimbaud-nak A magánhangzók szonettjét (nekem nem rőt az í, hanem halványkék) :), meg mivel egyes emberekhez is színeket rendelek, így fura, ha "hozzájuk nem illő" színű ruha van rajtuk. Szerintem ez amúgy se nem előny, se nem hátrány.

A tesztek:
http://www.bbc.co.uk/science/humanbody/mind/surveys/synaesthesia/see/

vizuális-zenei intelligencia teszt: (ami összefügg a látom a zenét dologgal)
http://jakemandell.com/amvi/

automaton_aliza írta...

Találtam azóta egy sokkal jobb szinesztézia-tesztes oldalt, amin az összes neten elvégezhető szinesztézia-tesztet ki lehet próbálni (szaglás-szín ilyeneket azért nem :D).
http://synesthete.org/login.php (a teszteléshez pedig elég egy rövid regisztráció) :)

Névtelen írta...

Érdekes, hogy neked az sz betű két színből áll. Nekem az s fakó kék, a z barna, de az sz szürkéskék. Vagy az n világoskék, az y fehér, de az ny narancssárga stb.