2008. március 19., szerda

A bojkott bojkottja

Bizonyára egyik fél sem fogja vissza magát Tibetben, és az igazságtalanságokat sem lehet figyelmen kívül hagyni; szörnyű, ami ott (is) történik, és valószínűleg sosem derül ki, pontosan hogyan zajlanak az események... De.

Elképesztőnek tartom, hogy kis hazánkban egyesek szerint bojkottálni kellene - ha nem is az olimpiát, odáig azért nem mernek elmenni, höhö -, a megnyitó ünnepséget. Kína Tibettel kapcsolatos emberi jogi politikája miatt ugyanis arra kérik a magyar sportolókat, ne vegyenek részt (valószínűleg az évszázad egyik leglátványosabb) megnyitóján. Még ha nem is Spielberg rendezi, mivel ő már bojkottálta az olimpiát a maga módján.

Meg vannak ezek huzatva?!

Egy, a világtérképen nagyítóval látható ország kimutatja nemtetszését a Föld legnagyobb és jelenleg leggyorsabban fejlődő országa felé. Köhög a bolha. És nem csak emiatt nevetséges - ugyanakkor szerintem felháborító -, hogy ez egyáltalán felmerült.

Kína nem jogállam. Sosem volt az, és méreténél, az ott élők több évezredes, államról alkotott felfogásánál fogva valószínűleg nem is lesz. És ez nem csak Tibet kapcsán mondható el. Abban az országban mindig is kevesebbet ért egy emberélet, hamarabb kivégeznek valakit egy kisebb bűncselekmény miatt, hogy azt mondhatná, fapapucs. Ha külföldi zenész koncertezni megy, előre leadja a számok listáját, mert engedélyeztetni kell, mit bír el a "kínai nép" ízlése (és politikai beállítottsága). Mindezzel pedig nagyon is tisztában kellett lennie azoknak, akik Pekingnek adták a rendezés jogát. Most meg egyesek ugrálnak, hogy a csúnya, gonosz kínai elnyomók, pfujj, mi ne vegyünk részt - de csak a megnyitó ünnepségen. Kérem. Akkor már legyünk következetesek. (Értem ezt az elkövetkezendő olimpiákra is, valahányszor nem egy ún. "jogállam" rendezi.)

A bojkottal soha semmit nem értek el a múltban. Egyedüli vesztesei a sportolók (és az edzők) voltak, akiknek felülről megmondták a tutit. Meglett birkózók, súlyemelők, kenusok, vizilabdázók sírtak a repülőn, mikor közölték velük, hogy gyerekek, ennyi volt, megyünk haza. Mert a mocskos politika így határozott. Van ezeknek fogalmuk róla, micsoda jelentősége van egy sportoló életében annak, hogy ott lehet az olimpián? A megnyitón? Nekem nagyon úgy tűnik, nincs. Bele sem gondolnak. Erre mondják, más f...ával a csalánt...

De csak verné, mert én nagyon, de nagyon remélem, hogy ez az elvetemült ötlet szépen oda kerül, ahová való...

2 megjegyzés:

Zelfel írta...

Halika!

Megint én mondok ellent, de ez a pekingi téma érdekes.

Sajnos az emberi jogok tényleg elég rendesen el vannak tiporva Kínában, bár erre bizonyítékom nincsen.
De ha már a sportolók érdekét nézed: minap jelentette be egy nagy kenyai futó (bocs, hogy nem tudom a nevét), hogy ő nem hajéandó részt venni az Olimpián, a szmog miatt! S meg tudom érteni!!! Ekkor kezdtem el csak gondolkodni! Én novemberben voltam Pekingben, s nem Afrikából, vagy Mo-ról, hanem Koreából mentem oda, ahol azért szintén van vmennyi szmog. De leírhatatlan, milyen érzés volt kilépni a hajóból Kína földjére. Mintha égett port kellene beszívnom. Pekingbe kinéztem az ablakon, s minden szürke!!! Egy nap után mikor kifújod az orrod, s a fehér papirzsepiről csak fekete dolgokat látsz vissza, ijesztő! Kiváncsi vagyok, hányan lesznek majd rosszul az Olimpián, mert nem tudom, hogy egy svéd, vagy egy afrikai, aki az igazi természetben él, annak a tüdeje hogy fog megbírkózni azzal a szmoggal.
Pekingben minden az Olimpiáról szól, a csapból is ez folyik. Szerintem az ottani vezetés bármit megtesz (még ha emberi jogokat is sért), csak megfelelően legyen kivitelezve az Olimpia,mert azt fogják kifele mutatni, azt fogja látni az egész világ!

Jud írta...

Szió,

a szmog egy külön téma, a kínaiak azt ígérték, lecsökkentik a mértékét (höhö), mire kezdődik az Olimpia... Hát, meglátjuk, mi lesz belőle. arról a futóról én is hallottam, az asztmája miatt mondta le a versenyt, de ez szerintem még nem bojkott, nem emberi jogi kérdés áll a háttérben.

az a nagy feneség ebben az egészben, hogy amikor Peking kapta a rendezés jogát, valószínűleg azt gondolták a sportdiplomaták, hogy az ún. demokratikus államok felé közelíthetik ezt a hatalmas országot - az olimpia jó eszköz is lehetett volna erre, de Kína nem változott és nem is fog. (amikor megtudtam, hogy Peking rendezi, kettős érzésem támadt: egyrészt, hogy biztos minden flottul fog menni, kottára megszerveznek mindent, szép lesz, és egyedi, kimagasló rendezvény, másrészt: jé, Kína megérdemli? ennyit... demokratizálódott volna, változott volna, hogy itt az ideje, rendezzen olimpiát Peking?)

az okosok, akik döntöttek az olimpia helyszínéről, most nyeljék le a keserű pirulát, de ne a sportolók húzzák a rövidebbet.