2010. július 29., csütörtök

Reinkarnáció, földönkívüliek és kereszténység

Adeptus ismét volt olyan kedves, és vette a fáradságot (na meg persze a kiadványt), és véleményezte az Avana Arcképcsarnok idei 2. számát, benne A tűz középpontjában c. novellámmal, ezúton is köszönöm! Egyúttal megragadom az alkalmat, hogy kicsit gondolkozzak a címben említett témákról.

"A reinkarnáció - írja adeptus - mint az isteni igazságszolgáltatás eszköze számomra nehezen egyeztethető össze a keresztény tanokkal, ráadásul elgondolkodtató, hogy a keresztény egyházaknak valaha lesz-e még akkora befolyása, mint amekkora ebben a novellában van. Jó írás, bár engem az alapötlet társadalmi vonatkozásai jobban érdekeltek volna."

Úgy olvastam egyszer, hogy az ókeresztény elképzelésekben nagyon is benne volt a reinkarnáció, mint elfogadott "tan", de végül nem terjedt el, és szépen kigolyózták (kivégezték?) azokat az eretnekeket, akik továbbra is ezt vallották a "mainstream" filozófiával szemben.

Azt hiszem, az egyházak erőre kapása, befolyása időről időre változik, és azon is múlik, hogy ezek a szerveződések mennyire képesek reagálni, idomulni a világ változásaihoz? Ha egyik napról a másikra lehetne bizonyítani a reinkarnációt, akkor azt gyanítom, az egyházak kénytelenek lennének elfogadni - ahogy a novellában is írom - "beilleszteni a napi igemagyarázatokba" ezt, mert könnyebb és járhatóbb út, mint tagadni. Szerintem az jönne következő lépésként, hogy az emberek elkezdenek félni, hogy jaj, mi lesz a következő életünkben, jó lenne boldognak lenni, akkor talán eljárok templomba, mert az biztos tetszene az Istennek. (Más kérdés, hogy a reinkarnáció bebizonyítása még nem bizonyítja Isten létét, csak az emberi lélek létezését teszi kézzelfoghatóbbá. Mégis, innen szerintem már csak egy lépés a tömeges megtérés lehetősége, és az, hogy erőre kapjanak az egyházak. Ezt a novellában viszont tényleg nem vezetem le, mert más szemszöget választottam.)

Ugyanilyen gondolatkísérlet lehetne, hogy mit szólnának az egyházak, ha leszállna egy földönkívüli űrhajó értelmes humanoidokkal a fedélzeten, mondjuk éppen Rómában.

Vannak elképzelések, amelyek szerint romba dőlne minden keresztény egyház, mert hogy a Biblia nem szól más bolygók szülötteiről, a Teremtésben is csak az ember szerepel, meg a földi élőlények, de hogy más világoké? Szerintem sokan látnának kézzelfogható bizonyítékot a földönkívüliekben Isten nem létére, és még azzal is érvelnének, hogy ha van is Isten, akkor ezek a lények is ugyanabban az Istenben hisznek, ha hisznek? És ha nem, elkárhoznak? Őket is megváltotta Krisztus?

Vannak olyan tanok is, amelyek szerint viszont gond nélkül összeegyeztethetők ezek a kérdések, és a földönkívüliek, ha vannak, ugyanúgy osztoznak Isten kegyelmében, ha van Isten, és a földönkívüliek érkezésében kézzelfogható bizonyítékát látnák annak, hogy a Teremtő létezik.

Vannak olyan történetek is, amelyek szerint a földönkívülieket nézték az emberek több ezer éve Istennek, mások Illés szekerében űrhajót látnak és elrablást...

Egy biztos, ez a téma nagyon szerteágazó, és sok lehetőséget rejt. Amikor a magam történetét megírtam, tudatosan választottam egy átlagembert, semmint politikai vezetőt vagy más, magas beosztású személyt, akin keresztül bemutathattam volna a társadalmat. Az egy másik novella lett volna, de az igényt természetesen értem, és megértem. Mivel másban is megfogalmazódott (még a csiszolás során, előzetes véleményezésekben), könnyen lehet, hogy egyszer azt is megírom, amúgy sem adtam még ki teljesen magamból ezt a témát.

3 megjegyzés:

adeptus írta...

Földönkívüliek vs. vallás témában erősen ajánlott Anthony Boucher Bálám című novellája. A Szívélyes Fahrenheit kötetben jelent meg magyarul.

Névtelen írta...

Köszi a tippet, bár mostanság biztosan nem fogom tudni beszerezni. :(

Jud

szs írta...

Nekem dogmatöriből nem rémlik ez az ókeresztyén reinkarnációsdi, de tény, hogy nem volt a szívem csücske a tárgy. De ez biztos fennakadt volna a rostán.
Viszont az Illés-Keresztelő János párost szokták felhozni bibliai példaként, bár ott sántít a dolog, hogy Illés nem halt meg, "csak" elvitte a tüzes szekér.
A novellád viszont tényleg jó.