2010. augusztus 27., péntek

A magyar SF és a szerzői jog hőskora

Nem tudom megállni, hogy ne másoljak ide egy kommentet, hátha "véletlen" eltűnne az eredeti helyéről, mert ki tudja. (Azt nem tudom, ki a szerző, a nickje is tucat, de biztos lesz, aki ráismer.)

"volt szerencsém anno németországi ügynökként kísérni a valhallásokat. csanád nem épp okos módon kiküldött a frankfurti könyvvásárra tárgyalni a lucasfilm európai svéd lerakatával, hogy megszerezzék az akkor épp megjelent legújabb star wars eposz magyar jogát, és bizonyítandóan, hogy mennyire otthon vannak a lucas birodalomban, adott pár valhallás könyvet is, mutogassam bátran a kintieknek.

a hölgy ránézett a profi boros-szikszai borítós könyvekre (dale avery-félék meg ilyenek), majd - esküszöm - megnyálazott újjal hümmögve végigfutott egy elöttem eltakart listán és mosolyogva közölte, aham, ezekkel itt most akkor az lenne a gond, hogy kalózkiadványok...

kicsit elsüllyedtem persze.

a vége az lett, hogy a maradék köteteket a valhallának mind meg kellett (volna) semmisítenie, boros-szikszaiék az eredeti borítókat beszolgáltatták, ezzel szemben örökös tiltólistára kerültek lucas-éknál, ami személyesen nekik hatalmas zsák volt, és ha jól emlékszem 20 ezer dolláros kötbért kellett csanádnak kihoznia a könyvvásárra, és ez még nem tartalmazta a megvásárolni szánt licenszeket.

szóval volt ott kavarodás. azt nem mondom, hogy saját irodalmi ügynökségem a kilencvenesek végén épp ezért fuccsolt be, egyrészt más dolgaim is akadtak, másrészt a scifi iránt is akkortájt lanyhult a könyvpiacon az érdeklödés (évi 50 kiközvetített borítóból pl. lett 2, és nem azért, mert a magyar illusztrátorok rosszabbak lettek, söt, a spectrumba is bejuttattam öket), de az tény, hogy "karrierem" egyik legégöbb momentuma volt a fenti anekdóta ;)"

Valószínűleg nem kamu, bár az "irodalmi ügynökség" láttán felszaladt a szemöldököm.

4 megjegyzés:

Raon írta...

Alapvetően nem kamu, de elég rosszindulatú ferdítések vannak benne, ezt speciel még én is tudom (általam hitelesnek tartott forrásból). Ettől függetlenül reklámozhatod, csak szerintem nem érdemes mindennek bedőlni.

Névtelen írta...

Raon: újszülöttnek minden új. Szerencsére nem voltam/vagyok benne a valhallás és más korai viszonyokban, viszont amiket innen-onnan hallottam, el tudom képzelni, hogy így, vagy nagyjából így történt. /Ez még nem bedőlés. :)/ A rossz indulatú ferdítéseken sem csodálkoznék.

Jud

Vaszilij írta...

A többi kommentben is vannak érdekes dolgok, szerintem érdemes átbogarászni annak, akit érdekel a téma. :)

Névtelen írta...

Igen, már csak ezért is linkeltem, ráadásul fura, hogy Hamlet azóta sem válaszolt az egyik hozzászóló kérdéseire...

( http://konyves.blog.hu/2010/08/27/nem_antal_nimrode_az_elso_magyar_predator_sztori/fullcommentlist/1#c10838858 )

Jud